برای کنترل دمای موتور، واتر پمپ نیسان شرکتی یک سیستم خنک کننده دارد شامل یک مدار بسته مایع خنک کننده، مخزن انبساط، رادیاتور موتور، پمپ آب (که در خودروهای هیبریدی برقی است)، ترموستات، پروب های دما … تعبیه شده است.
همگام شدن تمامی اجزای مدار تبرید باعث می شود دمای کار در حدود 90 درجه سانتیگراد باشد و موتور به خوبی کار کند.
با تمرکز بر پمپ آب یک موتور، مأموریت آن حرکت مایع خنک کننده در داخل مدار است.
به طوری که هر یک از اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کننده عملکرد خود را انجام داده و دمای ثابت را در طول کار موتور حفظ می کند.
موتور اگر پمپ آب از کار بیفتد، عواقب آن جدی خواهد بود و تشخیص علت خرابی آن ضروری است.
پمپ آب می تواند حرکت را برای عملکرد خود از طریق روش های مختلفی دریافت کند مانند موارد زیر:
توسط تسمه جانبی یا تسمه کمکی هدایت می شود.
توسط تسمه تایم هدایت می شود.
برقی (خودروهای هیبریدی).
هنگامی که موتور سرد است و ترموستات بسته است، پمپ آب وظیفه چرخش مایع خنک کننده و گرما را از طریق بلوک موتور دارد.
بنابراین گرما را به طور مساوی در کل بلوک و سرسیلندر توزیع می کند.
پمپ آب چه ایرادی می تواند داشته باشد؟
بسته به سیستم محرک پمپ آب، علائمی خواهیم داشت یا در صورت خرابی علائم دیگر.
هنگامی که پمپ آب توسط تسمه کمکی یا جانبی به حرکت در میآید و پاره میشود، باعث توقف چرخش پمپ و عدم گردش ضدیخ در داخل مدار میشود.
اگر تسمه جانبی پاره شود، هشدار باتری میشود و اگر فرمان هیدرولیکی کمک میکند.
میتوانیم آن را رفع کنیم، که با این کار برای ایمنی فورا میشود و سعی میکنم خنککننده مایع خنککننده خنککننده از جلوگیری را بچرخاند. موتور را گرم می کند و در بدترین حالت موتور را می گیرد.